Ievietot sludinājumu

Galvenie īpašuma iegādes soļi pandēmijas laikā

Šoreiz nerunāsim par nekustamā īpašuma pieprasījuma, darījumu un cenu tendencēm, jo pēc speciālistu novērojumiem, motivētākie klienti ir gatavi īpašumus iegādāties arī par spīti pandēmijas ieviestajām neērtībām. Galvenie īpašuma iegādes soļi pandēmijas laikā - Nekustamo īpašumu ziņas - City24.lv nekustamo īpašumu sludinājumu portālsgalvenie īpašuma iegādes soļi tiek sperti pandēmijas laikā, komentē “Luminor“ bankas, nekustamo īpašumu kompāniju “Tribus Realty“, “Merks“ un “YIT LATVIJA“

speciālisti un “Latio“ vērtēšanas eksperti.  

“Pandēmijas laikā mēs bieži saskaramies ar gadījumiem, kad kāda no pusēm nevar procesā piedalīties klātienē, jo ir jāatrodas karantīnā, pašizolācijā, vai, piemēram, ir apgrūtināta iespēja ceļot. Pozitīvā ziņa ir, ka šobrīd ļoti veiksmīgā veidā darījumi ar nekustamo īpašumu notiek attālināti. Pārzinot, kā darbojas dažādas tehnoloģijas (Smart ID, elektroniskais paraksts), nav pilnīgi nekādu problēmu veikt darījumu arī tad, ja īpašnieks atrodas Krievijā, pircējs – Francijā, notārs  Liepājā, bet mēs kā pārdevēji – Rīgā. Īpašumu iegādes process ir sasniedzis nebijušu produktivitāti, šajā laikā esam daudz iemācījušies. Varbūt šādi risinājumi ir kaut kas jauns, bet ne sarežģīts, jo dažādas tehnoloģijas turpina attīstīties“, situāciju ieskicē Igors Trošins, “Tribus Realty“ vadītājs.


ĪPAŠUMA APSKATE

Klātienē

Īpašuma iegādes procesā viss sākas ar īpašuma izvēli. Būvkompānija “Merks“ norāda, ka tiek ievēroti stingri definēti un kontrolēti principi, pēc kuriem klienti tiek apkalpoti klātienē.

Īpašumu apskatēs drīkst piedalīties tikai veseli cilvēki (klienta pienākums ir informēt “Merks“ pārstāvi, ja pēdējo 14 dienu laikā ir atgriezies no ārvalstīm, vai ir bijis kontaktā ar citiem cilvēkiem, kas pēdējo 14 dienu laikā atgriezušies no ārvalstīm, vai nejūtas vesels). Arī pirms tikšanās “Merks“ pārstāvis pārjautās par klienta veselības stāvokli – ja klientam vai personai, kas dzīvo ar viņu vienā mājsaimniecībā, ir slimības simptomi, tikšanās tiks pārcelta vai organizēta attālināti.

Klātienes apskatēs drīkst piedalīties viens klients un viens kompānijas pārstāvis. Izņēmums tiek pieņemts tad, ja klienti - abas personas dzīvo vienā mājsaimniecībā. Klātienes apskates laikā visiem jāievēro 2 metru distance vienam no otra un jāizvairās no jebkāda fiziska kontakta, tai skaitā, nedrīkst sarokoties. Visiem tikšanās dalībniekiem pirms tikšanās jādezinficē rokas un visu apskates laiku jāvalkā sejas maska un gumijas cimdi, tos drīkst novilkt un izmest pēc došanās prom no projekta teritorijas. “Merks“ pārstāvis nodrošina gan roku dezinfekcijas līdzekli, gan sejas aizsargmaskas, gan cimdus.  Pēc tikšanās ar klientu, “Merks“ pārstāvis vismaz 15 minūtes izvēdina apskatītās telpas un dezinficē skartās virsmas.

Īpašumu iegādes process ir sasniedzis nebijušu produktivitāti! 


Ar tehnoloģju palīdzību

Gan “Merks“, gan citi mājokļu attīstītāji tomēr iesaka dzīvokļu apskates veikt attālināti, piemēram, izmantojot video un telefona zvanus. Pēc šāda principa darbojas arī kompānija “YIT LATVIJA“, klientiem piedāvājot sazināties attālināti, klientam ērtā veidā un laikā: ar e-pasta starpniecību, telefona zvanā, kā arī izmantojot mājas lapas sniegtās iespējas, piemēram, kontaktformu vai “YIT“ čatu. “YIT LATVIJA“ secina, ka čats šobrīd ir īpaši aktuāls un iecienīts no jaunāko interesentu un mājas lapas apmeklētāju puses, jo tiešsaistē sniedz iespēju ērtā un ātrā veidā rast atbildes uz jautājumiem, kuras sniedz pārdošanas un klientu atbalsta nodaļas specialisti.  

Zvanot uz pārdošanas nodaļas tālruni, pastāv arī iespēja atstāt balss ziņas, jo nereti jautājumi vai precizējumi rodas brīvdienās un pēc darba laika, kad ne vienmēr pārdošanas speciālisti ir sasniedzami. Tāpat iepazīties ar mājokļu apdari, plānojumu un citām svarīgām niansēm iespējams arī, izmantojot virtuālās tūres. 

“Īpašu atsaucību ieguvušas dzīvokļu rezervācijas tiešsaistē, kuras uzsākām piedāvāt pagājušajā gadā. Tas klientiem sniedz iespēju sākotnēji rezervēt izvēlēto mājokli uz 10 dienām. Laikā, kad tikšanās dažādu apsvērumu dēļ nevar tik organizētas operatīvi vai klātienē, šī iespēja sniedz garantētu vietu rindā (ja tāda ir) un skaidrus tālākos nosacījumus un termiņus, kuru laikā ir jāpieņem lēmums, vai jāvienojas par turpmākiem soļiem,“ stāsta “YIT LATVIJA“ pārstāvji.

BANKA

Hipotekārais kredīts – attālināti vai klātienē?

“Luminor“ bankas eksperti secinājuši, ka kopumā procesus, kas saistīti ar kredīta noformēšanu, pandēmija nav ietekmējusi. Neskatoties uz ārējiem apstākļiem, klientu aktivitāte un interese par aizdevuma saņemšanu mājokļa iegādei ir augsta. Digitālā saziņa nav šķērslis kredīta noformēšanai un klientu sapņa piepildīšanai par savu mājokli.  

“Šobrīd hipotekārā kredīta noformēšana klātienē noris vien izņēmuma gadījumos, ievērojot visus valstī noteiktos drošības pasākumus. Lai pieteiktos hipotekārajam kredītam, klientam nepieciešams aizpildīt pieteikumu konsultācijai vai kredīta saņemšanai bankas mājaslapā. Pēc pieteikuma saņemšanas ar klientu sazinās konsultants, lai vienotos par vēlamo konsultācijas laiku un saziņas formātu. Pašlaik klientiem piedāvājam sarunu telefoniski, vai ar videozvanu, kas ļauj ne tikai vieglāk veidot kontaktu, bet arī sniedz iespēju uzskatāmāk atainot informāciju par aizdevuma saņemšanas iespējām, nepieciešamiem dokumentiem un citiem būtiskiem jautājumiem. Pandēmija noteikti veicinājusi arī attālinātu līgumu parakstīšanu, kas tagad veiksmīgi notiek elektroniski. Klienti izmanto un mēs akceptējam dažādus rīkus digitālās identitātes apstiprināšanai, piemēram, e-parakstu vai Smart ID. Gadījumā, ja tomēr klientam šādi rīki nav pieejami, tas nav šķērslis, mūsu klientu apkalpošanas centri pēc pieraksta ir atvērti klientiem“, norāda Kaspars Sausais, Luminor mājokļu kreditēšanas eksperts.

Digitālā saziņa nav šķērslis kredīta noformēšanai un klientu sapņa piepildīšanai par savu mājokli.

Galvenie īpašuma iegādes soļi pandēmijas laikā - Nekustamo īpašumu ziņas - City24.lv nekustamo īpašumu sludinājumu portāls

VĒRTĒŠANA

Vai iespējama attālināti?

Vērtēšanas procedūras pandēmijas laikā notiek līdzvērtīgi tam, kā tas notika pirms ierobežojumu ieviešanas. Apsekojot īpašumu vērtēšanas vajadzībām, īpašuma vērtēšanas speciālists un nekustamā īpašuma saimnieks (vai viņa pārstāvis) valkā sejas aizsargmasku un ievēro savstarpējo distanci.

“Būtisku ietekmi uz vērtēšanas procesu un pieprasījumu pandēmija nav atstājusi. Viss notiek ierastajā apjomā un režīmā, arī pakalpojumu cenas nav mainījušās. Mazliet klusāks periods bija pandēmijas sākumā, kad izjutām, ka tirgū valda tāds kā globāls apjukums, arī bankas tobrīd nezināja, kā rīkoties – finansēt vai nefinansēt. Tas toreiz arī atspoguļojās uz vērtēšanas pieprasījumu skaitu. Taču, sākot no pērnā gada augusta, vērtēšanas pakalpojumu pieprasījums sāka atgriezties ierastajās sliedēs“, komentē Tatjana Beķere, “Latio“ Vērtēšanas daļas vadītāja

Vērtēšanā viss notiek ierastajā apjomā un režīmā, arī pakalpojumu cenas nav mainījušās! 

Speciāliste skaidro, ka pirms tikšanās vērtēšanai nodotajā objektā, abas puses aizpilda attiecīgos dokumentus, kurus parakstot, uzņemas atbildību par to, ka vērtētājs un īpašuma pārstāvis, satiekoties objektā, nesaskarsies ar inficētu personu. Abas puses ar savu parakstu apliecina, ka ir atbildīgas par drošu tikšanos. 

“Nesen bija gadījums, kad mūsu vērtētājai bija noteikta prasība, pirms došanās uz klienta objektu, veikt Covid testu. Ir bijis arī tā, ka paredzētā īpašuma apsekošana tika pārcelta uz vēlāku laiku, jo klients informēja, ka viens no mājas iemītniekiem ir Covid slimnieka kontaktpersona. Vēl jāatzīmē, ka, atrodoties privātpersonu īpašumos, vērtētājs apsekošanu cenšas veikt pēc iespējas ātri, lieki neuzturoties telpās, ar mērķi maksimāli izvairīties no riskiem“, papildina Tatjana Beķere. 

Piesardzības pasākumu veids var atšķirties, vērtējot lielākus vai specifiskākus īpašumus, piemēram, komerctelpas. Ja nepieciešams, pirms došanās īpašuma teritorijā, darbinieki tiek aprīkoti pat ar skafandriem un citiem vajadzīgajiem piesardzības līdzekļiem. 

Latvijas iedzīvotājiem vienīgajiem Eiropā notāra pakalpojumi ir pieejami attālināti! 


NOTĀRS UN ZEMESGRĀMATA

Latvijas iedzīvotājiem vienīgajiem Eiropā notāra pakalpojumi ir pieejami attālināti – videokonferences režīmā. Ārkārtējās situācijas laikā šī iespēja izmantota par 96%, vairāk nekā tas bija šajā pašā laika posmā pērn, liecina portālā www.latvijasnotars.lv paustā informācija.

Attālināti ir iespējamas pilnībā visas notariālās darbības, tajā skaitā tās, kas saistītas ar nekustamā īpašuma iegādi un pārdošanu. Tas iespējas jebkurā laikā un esot jebkurā vietā, dodoties uz notāra virtuālo kabinetu un videokonferencē nokārtojot pirkuma darījumu, pašam joprojām paliekot savā dzīvesvietā.

Ja īpašuma pircējs un pārdevējs arī līgumu var parakstīt elektroniski, tad viss darījums ir iespējams attālināti bez nepieciešamības klātienē nogādāt dokumentus iestādēs. Ja tomēr pirkuma līgums ir papīra formā, nostiprinājuma lūgumu zvērināts notārs var apliecināt un iesniegt zemesgramatā elektroniski, bet visus papīra dokumentus klients var lūgt notāru nogādāt vai pats nosūtīt pa pastu vai aiznest uz Zemesgrāmatu.

Zemesgrāmata darbojas pēc pastkastītes principa, jo tiesas apmeklētājus klātienē nepieņem. Zemesgrāmatā dokumentus var iesniegt elektroniski, bet visus papīra formāta dokumentus vai nu jānosūta pa pastu, vai arī jādodas uz Zemesgrāmatu, kur izveidotas pastkastītes, kurās dokumentus var atstāt. Ja nostiprinājuma lūgumā netiek norādīts par pieprasīto dokumentu nosūtīšanu pa pastu vai uz e-pastu, nepieciešams sazināties ar nekustamam īpašumam piederīgo tiesu. 
Galvenie īpašuma iegādes soļi pandēmijas laikā - Nekustamo īpašumu ziņas - City24.lv nekustamo īpašumu sludinājumu portāls
Kā detalizēti notiek attālināta darījuma apstiprināšana pie notāra uzzini šeit. Vairāk par Zemesgrāmatas pakalpojumu organizēšanu pandēmijas laikā uzzini šeit.

PLAŠĀKĀ JAUNO PROJEKTU IZVĒLE - TIKAI CITY24.LV! SKATIES ŠEIT!

 

City24.lv

Publicēts 08.03.2021