Karīna Krecule – Ķiģele: Latvijas komercplatību tirgus kļūst arvien interesantāks ārvalstu investoriem

2017. gads komercplatību segmentā iesācies ar pastiprinātu ārvalstu investori interesi par iespējām atvērt Latvijā savas ražotnes. Lai uzzinātu, kas šo interesi veicinājis, kādas pārmaiņu vēsmas jaušamas komercplatību segmentā, cik veiksmīgi Latvijas tirgū ienāk pasaules tendences un vai esam tām gatavi, aicinājām uz sarunu nekustamo īpašumu kompānijas «Imperio Estate» Komercnodaļas vadītāju Karīnu Kreculi – Ķiģeli. 

Redaktora izvēle, Komercplatības, Ekspertu viedokļi

Karīna, lūdzu, pastāstiet, kādas tendences iezīmējušās komercplatību segmentā? 

Redaktora izvēle, Komercplatības, Ekspertu viedokļiKatrai uzņēmējdarbības sfērai ir savs pieprasījums, tāpēc vienotas tendences noteikt ir grūti. Biroju telpu gadījumā tas ir atkarīgs no uzņēmējdarbības veida. Juristiem un grāmatvežiem patīk, ja birojs ir sadalīts kabinetos un katrā no šiem kabinetiem būtu stacionārais telefons. Tajā pašā laikā IT kompānijām standarta biroja telpas neder, viņiem vajag kaut ko māksliniecisku. Piemēram, pēdējā laikā klienti  nereti meklē biroja telpas, kuras var ierīkot noliktavā. Tas var likties absurdi, taču arī tāds ir tirgus pieprasījums – dizainiskas telpas ar augstiem griestiem, lai varētu ierīkot atvērtā plāna otro stāvu ar chill out zonu, kur darbiniekiem atpūsties. Tendences ir dažādas, tāpēc nevar noteikt, ka vairāk meklē, piemēram, tikai open space vai tikai slēgtā tipa birojus. 

Tirdzniecības uzņēmumi, savukārt, vēlas strādāt kā vienots veselums. Pašlaik nereti ir tā, ka birojs ir Imantā, noliktava Pļavniekos, bet pats veikals atrodas vēl pavisam citā vietā. Šie uzņēmumi, kuri strādā ar pārdošanu un preces apriti, vēlas apvienoties, lai gan birojs, gan veikals, gan noliktava atrastos vienuviet.

Vēl viena tirgus tendence ir telpu pielāgošana klientu vajadzībām. Mēs, komercīpašumu aģenti, stāstām īpašniekiem, ko vēlas klienti. Protams, ir arī saimnieki, kuri nav gatavi savā īpašumā veikt izmaiņas, bet tad attiecīgi viņi šīs telpas piedāvā par zemāku maksu, taču lielākajā daļā gadījumu īpašnieki ir gatavi pielāgot telpas. Piemēram, ielikt starpsienu, pārveidot open space biroju kabinetos un tamlīdzīgi. Var būt arī tā, ka klients ir gatavs ieguldīt savus līdzekļus un maksā mazāku nomas maksu vai, tieši otrādi. Viss nav tā, kā sludinājumā – biznesa vidē visu var sarunāt, it īpaši, ja izmanto profesionāļa pakalpojumus. 

Cik veiksmīgi Latvijā ienāk pasaulē valdošās tendences, piemēram, kopā strādāšana jeb coworking?

Arī pie Latvijā ienāk tādi biroji, kur ir coworking. Taču jāteic, ka šeit šāda tipa biroji pagaidām ir nepopulāri. Mums patīk, ka ir pašiem sava privātā zona. Piemēram, mums ir klienti, kuri piedāvā ņemt apakšuzņēmējus. Tas nozīmē, ka viņiem ir birojs, bet, piemēram, viens kabinets, ir tukšs un to iznomā. Šādam kabinetam nomnieku nav iespējams atrast, jo visi vēlas būt paši savās, atsevišķās telpās. Arī no frīlanceru puses intereses īsti nav.  

Pasaulē situācija ir pilnīgi citāda. Piemēram, Londonā, kur ir ļoti daudz frīlanceru, coworking ir ļoti populārs. Taču jāņem vērā, ka tur dzīvojošajiem ir pilnīgi cita mentalitāte, viņi ir pieraduši strādā citādi un atrasties tādā vidē. Viņi ir vairāk atvērti jaunām idejām, kamēr mēs esam kūtri – tāda ir mūsu mentalitāte. Bet var jau būt, ka to var kaut kā mainīt. 

Tas gan notiks lēnām un ilgākā laika posmā…

Tieši tā. Protams, labi, ka arī pie mums šāda tipa biroji sāk parādīties, jo ir cilvēki, kuriem tas ir vajadzīgs, piemēram, IT uzņēmumi. Šajā nozarē ir uzņēmēju segments, kuri strādā no mājām. Domāju, ka tieši šis segments varētu strādāt coworking, kur ir pieejama pašam sava darba vieta, taču tajā pašā laikā nav jāmaksā par visu biroju, vien par savu darba vietu. 

Latvija ir spērusi pirmos soļus šajā darbības virzienā, taču pagaidām lielie uzņēmēji vēl neizsaka vēlmi darboties coworking vidē. Uzņēmējiem pirmajā vietā ir konfidencialitāte un viņi negrib, lai konkurents redzētu vai dzirdētu uzņēmumam svarīgu informāciju. Mēs vēl neesam gatavi dalīties un vēlamies, lai viss ir privāti, zināms tikai kompānijas darbiniekiem, bet esot coworkingā, visu laiku būtu jāuztraucas, vai kāds nav padzirdējis to, ko nevajadzētu. Netrūkst arī tādu kompāniju, kuras strādā, piemēram, ar valsts konkursiem un nemaz nevar atļauties strādāt kopā ar citiem. 

Vai situācija varētu mainīties? Vai un cik ilgā laikā kopā strādāšana Latvijā varētu kļūt populārāka? 

Latvijā ienāk ārzemju uzņēmēji un varbūt tieši viņi būs tie, kas parādīs piemēru, kā strādāt kopā. Tiklīdz būs labi piemēri un tie būs redzami arī publiskajā vidē, iespējams, arī vietējie uzņēmēji apdomās, ka arī varētu ko tādu izmēģināt. 

Kas, pēc klientu domām, veido mūsdienu darba vietu Latvijā? Kādi kritēriji ir svarīgi, izvēloties telpas? Un kāda tipa komercplatības ir vispieprasītākās?

Ja darbs nav saistīts ar klientiem, tiek izvēlēta darbiniekiem ērta darba vieta. Savukārt, tiem uzņēmumiem, kuri strādā ar klientiem, svarīgi ir tādi kritēriji, kā ēkas ārējais izskats, iespēja ērti piebraukt un novietot automašīnu. Kompānijas arvien aktīvāk sāk domāt arī par saviem darbiniekiem un viņu vajadzībām, tāpēc komerctelpas tiek izvēlētas vietās ar attīstītu infrastruktūru, tuvu sabiedriskā transporta pieturām un ar iespēju ērti piebraukt ar velosipēdu. Daudzu uzņēmumu darbinieki ir aktīvi un moderni cilvēki, tāpēc nepieciešamas velonovietnes un dušas, kur nomazgāties pēc brauciena uz darbu. Protams, netrūkst arī tādu uzņēmumu, kur strādā vecākas paaudzes cilvēki, kuriem tas nav aktuāli. 

Runājot par pieprasījumu, jāteic, ka 2016.gadā vienlīdz pieprasītas bija gan biroju, gan noliktavu telpas, kamēr veikalu platības bija un vēl joprojām ir salīdzinoši maz pieprasītas. Savukārt šī gada sākumā ļoti pieprasītas ir noliktavas, kā arī ražošanas telpas. Par birojiem interesējas mazāk, taču jāņem vērā, ka ir tikai gada sākums. 

Kas veido šo lielo pieprasījumu pēc noliktavu un ražošanas telpām?

Ir pastiprinājusies interese no maksātspējīgiem ārvalstu investoriem. Politiskā situācija pasaulē maina uzņēmēju attieksmi par atrašanās vietu. Pasaules tendences ir tādas, ka tiek domāts, kā atrast jaunus tirgus, kur attīstīties un atvērt savas ražotnes. Tas nozīmē, ka tad, ja uz produkta ir rakstīts, ka tas ražots Itālijā, tas  nebūt nenozīmē, ka tā tiešām ir – pilnīgi iespējams, ka produkts ražots tepat, Latvijā.

Uzņēmēji domā, kā samazināt izmaksas un Latvija šajā ziņā viņiem šķiet ļoti pievilcīga vieta, kur to darīt. Šeit ir gan profesionāls, darboties gatavs darba spēks, gan samērā lētas komerctelpu nomas un pārdošanas cenas. 

Lielo spēlētāju ienākšana Latvijas komercplatību tirgū nozīmē šī segmenta attīstību. 

Jā, taču prieks ir arī par mūsu pašu uzņēmējiem, jo pēc iekšzemes kopprodukta var redzēt, ka rūpniecība un ražošana aug. Vietējie uzņēmēji beidzot ir attapušies no krīzes laikiem un atraduši jaunus tirgus, ar kuriem strādāt un sadarboties. Ja Iepriekš sadarbības partneri lielākoties bija Krievija, Baltkrievija un Ukraina, tad šobrīd uzņēmēji veiksmīgi ir atraduši sadarbības partnerus, piemēram, Vācijā, Zviedrijā, ASV un citur. Prieks redzēt, kā un ar kādu intensitāti attīstās ražošanas vide. 

Ne vienmēr jaunu telpu atrašana un darījuma noslēgšana vedas tik ātri un gludi, kā cerēts. Ar kādām problēmām saskaras komercplatību meklētāji un kā tās risināt?

Ar iecerētā neatbilstību tirgus piedāvājumam. Katram uzņēmējam ir savs skatījums, kādam ir jābūt viņa perfektajam birojam, noliktavai vai jebkurai citai komercplatībai, taču ne vienmēr iedomātais un izsapņotais atbilst reālai situācijai. Jaunas telpas lielākoties meklē uzņēmēji – direktori, valdes locekļi. Viņi ir ļoti aizņemti cilvēki, kuriem uzņēmums ir kā bērns, kurš jāattīsta, jāizaudzina un kurā jāiegulda, tāpēc nav laika pētīt tirgu. Ja pienāk posms, kad vajag, piemēram, paplašināties, lielākoties tiek meklētas telpas, kas par 90% ir līdzīgas jau esošajām. Taču tādas atrast ir neiespējami, jo tirgū esošais piedāvājums ir tāds, kāds ir. 

Šo problēmu risināt var palīdzēt profesionāls mākleris, jo mēs zinām, kādi īpašumi ir Rīgā, Pierīgā un pārējā Latvijā. Mēs dzirdam klienta vēlmes un tajā pašā brīdī redzam kopējo bildi, un jau zinām, ko piedāvāt. Tā ir profesionāla aģenta priekšrocība, ka viņš spēj atrast klientam vajadzīgo. Nereti klients jau ir nolūkojis kādu konkrētu biroju, taču papildu tam mēs piemeklējam vēl citus variantus. Rezultātā tiek saplānota puse dienas, kad kopā ar klientu braukājam pa birojiem, noliktavām vai ražošanas telpām, lai viņš ieraudzītu tirgū esošo situāciju. Tā rezultātā 90% gadījumu klienta vīzija par to, ko viņi vēlas, mainās.

 

City24.lv iesaka:

KUR ĪPAŠUMS SATIEK ĪSTO SAIMNIEKU. IR SLUDINĀJUMS, IR DARĪJUMS! IEVIETO SLUDINĀJUMU City24.lv

Palielinājusies darījumu aktivitāte premium dzīvokļu segmentā

10.03.2017

alt
alt

Konkursā "Gada aģents 2017" noskaidroti Latvijas labākie nekustamā īpašuma aģenti

10.03.2017

Saistītās ziņas

alt

Vērtē eksperti: kāds 2017.gads bijis nekustamo īpašumu tirgū?

alt

Pieprasījums nesakrīt ar piedāvājumu: ekspertu atziņas par nekustamā īpašuma tirgu 2017. gadā

alt

"Milēniuma paaudzei" ir būtiska ietekme uz nekustamo īpašumu tirgu

alt

Pārdaugavas atdzimšana un telpas ar rozīnīti – biroju nomas tirgu pāršalc jaunas tendences

alt

6 iemesli, kādēļ tradicionālā biroja vietā izvēlēties coworking telpas

alt

Atklāta jaunā A - klases biroju ēka Place Eleven

alt

Ar vērienīgu konferenci un enerģisku ballīti atklātas kopā strādāšanas telpas "Teikums"

alt

Atklās jaunas telpas mūsdienīgiem uzņēmējiem

alt

Vai atvērtā tipa biroji ir vēsture?

Vēlaties iegādāties mājokli?

Uzziniet savas iespējas saņemt aizdevumu SEB bankā un piesakieties bezmaksas konsultācijai

  • Kredīta atmaksas termiņš līdz 30 gadiem
  • Iespēja atlikt pamatsummas maksājumu uz laiku līdz 18 mēnešiem
  • Kredītmaksājumu apdrošināšanas piedāvājums
  • Valsts atbalsts mājokļa iegādei ģimenēm ar bērniem
seb_house

Atrodi iedvesmu sava mājokļa iekārtošanai!

Homer ir pieejamas tūkstošiem interjera dizaina idejas Tavam mājoklim, birojam vai vasarnīcai.

  • Interjera dizaina attēlu galerijas un 360 virtuālās tūres
  • Izveido un dalies ar savu interjera dizaina ideju grāmatu
  • Pārlūko produktus no vairāk nekā 100 mēbeļu veikaliem, kas ir jau pievienojušies Homer

Lasītākās ziņas

1

Projektā Mežaparka Rezidences uzsākta dzīvokļu un rindu māju priekšpārdošana

2

Jauno projektu ķēriens

3

Praktiski padomi – kam pievērst uzmanību, izvēloties dīvānu?

4

Ģimeniski, mūsdienīgi un aktīviem cilvēkiem piemēroti: karstākie jaunie "Bonava Latvija" projekti

5

Dzīve ūdens ieskautā vietā

6

Pašam sava māja Pierīgā: Salienā pieejami labiekārtoti zemes gabali privātmāju būvniecībai

City24 redaktora izvēle

alt

Projektā Mežaparka Rezidences uzsākta dzīvokļu un rindu māju priekšpārdošana

alt

Dzīve ūdens ieskautā vietā

alt

Praktiski padomi – kam pievērst uzmanību, izvēloties dīvānu?